TÁMOP 3.1.7-11/2

A referencia-intézmény definíciója

Egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szervezeti innovációval rendelkező, és ezt szolgáltatásaiban publikálni, valamint átadni képes intézmény.

A referencia-intézmények szerepe

A referencia-intézmények pedagógiai kultúrája és eszközrendszere egészében példaszerű, koherenciával bír: tanulmányozható és komplex módon vagy elemeiben átvehető. A referencia-intézmények több, összefüggő, kidolgozott „jó gyakorlat”-uk alapján különböző referenciaterületekhez sorolhatók, és akár több referenciaterületen is kínálhatnak adaptálható mintákat. Intézményünk három területet vállalt a referencia intézménnyé válás feladataiból: kompetencia-alapú oktatás, IPR alkalmazása, felsőoktatási gyakorló helyszín.

Educatio Szolgáltatói Kosár – Jó gyakorlatok

Jó játék ez gyerekek!- Hatékony tanulásszervezés az IKT és a drámapedagógia eszközeivel.

IKT és a Hatékony tanulásszervezési módszerek alkalmazása matematika-logika kompetenciaterületen

Mi felnőttek digitális bevándorlók vagyunk, a gyerekek pedig digitális bennszülöttek. Az IKT alkalmazása az életpálya-építési kompetenciában.

„Az egészség drága kincs”- rendezvény tervezet egy hétre

Luca napi népszokások

A pályázat során 2012.március 1.-2012.október 31. között eszköz beszerzésre: interaktív tábla, projektor, laptop vásárlására, képzésekre: 9 fő pedagógus és a tagintézmény vezető felkészítése a referencia intézményi feladatok elsajátítása a hálózati együttműködésre, partnerkapcsolatok kialakítására, a jó gyakorlatok továbbadására és elterjesztésére kerül sor.

Készítette:
Laskainé Recsák Erzsébet
tanító- gyógypedagógus,
szaktanácsadó, köznevelési szakértő


Jóóóó játék ez gyerekek!


Hatékony tanulásszervezés az IKT és a drámapedagógia eszközeivel.
CÉLJA: A társas kapcsolatok alakítása, tolerancia, egymás és a másság elfogadása.
A teljes gyermeki személyiség fejlesztése. A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók szocializációs, nyelvi hátrányainak csökkentése.
Az anyanyelvi ismeretek, az olvasás, szövegértés-szövegalkotás, a kommunikáció eszközeként való használhatóságának elősegítése.
A problémamegoldó gondolkodás, konfliktuskezelés, empátiás készség, társas cselekvés, szociális kompetenciák fejlesztésére alkalmas.
Énképük fejlesztése, egészséges önbizalom és önértékelés kialakítása.
Anyanyelvi kommunikáció.
MÓDSZEREI::
Hangsúly a tanulásközpontú folyamatokon van, melyben a hagyományos gondolatok mellett az önálló gondolatokat hívjuk elő.
Egy saját maga által alkotott produktumban találja magát, mely az önművelés alapjait rakja le, mert a tapasztalás megmarad, az iskolai tanulást játékként, örömmel megélve.
A gyermekkor különleges korszak az ember életében. A gyermek lételeme a játék.
A játék érték, az ismeretszerzés és személyiségfejlesztés eszköze.
Fejlődik a gyerekek problémamegoldó készségük, kreativitásuk, szociális kompetenciájuk (önértékelés, véleményalkotás).
Az iskolai tanulást játékként, örömmel élik meg
A gyerekeket egész embert megmozgató, cselekvésese tanulási helyzetbe hozzuk.
Legyenek ők a középpontba minél többször. Tudják megmutatni ügyességüket, rátermettségüket önmaguknak és nekünk is. Az olvasástechnika fejlesztésén túl alkalom nyílik a kigondolás, az összevetés és problémamegoldás változatos gyakorlására.
A gyerek azt tanulja meg, amit csinál. Egész testével reagál a megértett információra. .A játékos ismeretszerzésben a manipuláció, a mozgásos tevékenység is helyet kap, mely az egyéniség sokoldalú megnyilvánulására biztosít lehetőséget a társak segítő- kihívó szimpátiája közepette.
Lényeges még a szemléletes megjelenítés, a közvetlen észlelés és a megragadó benyomáskeltés, az észlelések emlékezeti felidézése és a kifejezőkészség állandó fejlesztése, hisz, ezen funkciók együttműködése vezet eredményre.
A hallási, látási, mozgásészlelés, emlékezet és asszociációs kapcsolatok jó hatásfokkal építhetők egybe..A megfontoláson alapuló próbálkozások juttatják el a gyerekeket a megoldáshoz..A formai és tartalmi tapasztalatok birtokában egyre lendületesebben, kitartóbban végzik munkájukat, az azonnali javítás lehetőségével élve.
A közös gondolkodás tapasztalatait, az egymástól tanulás előnyeit egyre jobban kihasználják a páros és kiscsoportos munka során, melyet igen fontosnak tartok.
A tananyag tartalma és annak változatos feldolgozása lehetőséget ad az alkotókedv és fantázia szárnyalására, hisz a gyerekek hozzáállásától függ a munka hatékonysága.
Egy tanórán belül, három, négy egymást támogató tevékenységet végzünk, a spontán motiváció, az érdeklődés, a kommunikációs igény fenntartásához. A gyerekeket rabul ejti a megcsinálás, a felfedezés, a birtokba vehető tudás és saját illetőségének, felelősségének öntudatos megélése.
A játékos tanulás során a gyermekeknek lehetőségük van a szabad, spontán megnyilatkozásokra, szókincsük gyarapítására, kreativitásuk kibontakoztatására.
A jó gyakorlat, hospitálások, szakmai konzultációk, műhelymunkák, képzések szervezésével a magyar nyelv és irodalom órák keretében szövegértés-szövegalkotás kompetencia területet támogatja.
Iskolánk 2006-óta a HEFOP pályázat egyik nyerteseként vesz részt a kompetencia alapú oktatásban. A szövegértés szövegalkotás programcsomag bevezetése felmenő rendszerben történik iskolánkban. Több tanár és tanító végezte el szükséges képzéseket.
A kompetencia terület mentora és képzője vagyok.
A jó gyakorlat, óvoda nagy csoportjában, az általános iskola 1-8 évfolyamán alkalmazható.
Szükséges hozzá gyerekeket nagyon szerető, játszani tudó pedagógus.
Nem hátrány, ha a számítógépet legalább alapfokon ért.
A megfontoláson alapuló próbálkozások juttatják el a gyerekeket a megoldáshoz.
Hangsúly a tanulásközpontú folyamatokon van, melyben a hagyományos gondolatok mellett az önálló gondolatokat hívjuk elő. Egy tanórán belül, három, négy egymást támogató tevékenységet végzünk, a spontán motiváció, az érdeklődés, a kommunikációs igény fenntartásához.
A jó gyakorlatom, a szövegértés-szövegalkotás kompetencia alapú oktatásának intézményi bevezetéséhez nyújt szakmai és módszertani segítséget..
Kipróbált, továbbfejlesztett
Dvd-s órák
Megye és városi bemutatók-szakmai napok
Szakmai kiadvány
Záró konferencia-előadások, szekcióülések
Hospitációs napok- Educatio kérésére
Nyíregyházi Tv „Én is felnövök” című műsor gyakori résztvevői
A jó gyakorlat elsajátításához szükséges feltételek:
Pedagógus végzettséggel a szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterületet bevezetéséhet szükséges képzéssel, alapfokú számítógépes ismeretekkel és a játék szeretetével kell rendelkezni.
Eszközök:
számítógép, projektor